Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu, DHMİ'nin Serbest Rota Hava Sahası Uygulamasını Başlatıyor
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin (DHMİ) havacılıkta yeni bir dönemi başlatacak Serbest Rota Hava Sahası (Free Route Airspace-FRA) uygulamasının bu geceden itibaren Türk hava sahasında aktif hale getirileceğini açıkladı.
Yeni Dönem: Serbest Rota Hava Sahası Uygulaması
Bakan Uraloğlu, bu adımın Türk havacılık tarihinde kritik bir reform niteliği taşıdığını belirterek uygulamanın sağlayacağı ekonomik ve çevresel kazanımlara dikkat çekti.
Türk Hava Sahasında Serbest Uçuş Rotası
Bakan Uraloğlu, açıklamasında, hava araçlarının klasik uçuş rotalarına bağlı kalmadan giriş ve çıkış noktaları arasında serbestçe uçuş planlayabileceğini belirtti. Bu durumun uçuş sürelerinde kısalma, yakıt tüketiminde tasarruf ve karbon salınımında azalma gibi önemli sonuçlar doğuracağını ifade etti.
FRA Altyapısı Hazırlık Süreci
FRA'ya geçiş sürecine ilişkin teknik altyapının DHMİ tarafından 2019 yılında başlatıldığını hatırlatan Uraloğlu, hava sahası düzenlemeleri, trafik akış güvenliği, operasyonel yöntem geliştirme ve uluslararası standartlara uyum gibi birçok başlıkta çalışma yürütüldüğünü belirtti.
Eurocontrol İş Birliği ve Simülasyonlar
Bakan, Eurocontrol ile yapılan anlaşma çerçevesinde gerçekleştirilen simülasyonların önemine vurgu yaparak, bu sürecin yeni düzenlemelerin güvenle uygulanmasını sağladığını belirtti.
Uygulamanın Zaman Çizelgesi
Uygulamanın zaman planlamasına ilişkin olarak bilgi veren Uraloğlu, sistem 2025-2026 kış döneminde belirli saatlerde başlayacak olup, 2026-2027 kış döneminden itibaren 24 saat esasına göre devam edeceğini açıkladı.
FL305 Seviyesinin Üzerinde Uygulama Başlangıcı
Bakan Uraloğlu, FRA uygulamasının bu geceden itibaren DHMİ tarafından FL305 ve üzerindeki seviyelerde devreye alınacağını duyurdu.
Daha Düşük İrtifalara İndirilebilecek Uygulama
Bakan, uygulamanın ilk aşamasından elde edilecek geri bildirimlerin ardından FL305 alt limitinin Avrupa’daki örneklere benzer biçimde daha aşağı seviyelere çekilebileceğini ifade etti.
Havacılık Sektöründe Stratejik Adım
Bu kapsamlı geçiş sürecinin Türkiye’nin hava trafik yönetimi, çevresel sürdürülebilirlik, uçuş verimliliği ve havacılık rekabetçiliği açısından stratejik bir adım olduğu vurgulandı.