İçişleri Bakanı Yerlikaya'dan Trafik Kanunu Değişikliği: Yeni Ceza Sistemi ve Hedefler!

Trafik güvenliğinde köklü değişim hedefleyen Karayolları Trafik Kanunu değişiklik teklifi ortaya çıktı. 1 Ocak 2026'da yürürlüğe girmesi beklenen yeni düzenlemeler, hız, kırmızı ışık, alkollü sürüş, emniyet kemeri ve cep telefonu kullanımı gibi kritik ihlallere baremli cezalar ve ağır yaptırımlar getiriyor. Baremli ceza nedir? Trafik cezalarına 2026'da ne kadar zam yapılacak? Yeni trafik cezaları nelerdir? Hız limitini aşana kaç gün ehliyet alımı? Emniyet kemeri cezası kaç tekrar?

İçişleri Bakanı Yerlikaya'dan Trafik Kanunu Değişikliği Açıklaması

İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne sunulan ve trafik cezalarını artıran Karayolları Trafik Kanunu değişiklik teklifi hakkında detayları paylaştı. Yeni düzenlemelerin amacı, trafik güvenliğini sağlamak ve kurallara uymayı teşvik etmektir.

Yeni Kanun Teklifinin Yürürlüğe Girişi

Yapılan düzenlemelerin yılbaşı olan 1 Ocak 2026 tarihinde yürürlüğe girmesi planlanıyor. Böylece, yeni yılla birlikte trafikte yeni düzenlemeler hayata geçecek.

Trafik Kazalarına İlişkin Endişe Verici Veriler

TÜİK verilerine göre, Türkiye'de her yıl 1 milyondan fazla trafik kazası meydana geliyor ve bu kazalar sonucunda binlerce yaralanma ve günlük ortalama 20 ölüm gerçekleşiyor. Önemli bir sorun olan aşırı hız, şerit ihlali, kırmızı ışık ihlali, emniyet kemeri takmama ve cep telefonu kullanma gibi ihlaller, kazaların büyük bir kısmından sorumlu tutuluyor.

Cezalarda Yeni Yaklaşım: Barem Sistemi

Yeni düzenleme ile ihlal derecesine göre ceza uygulayan barem sistemi getiriliyor. Bu sistemle birlikte, ihlal boyutuna göre para cezaları artacak ve ehliyete el koyma süreleri uzayacak. Özellikle hız sınırlarının yüksek ihlallerine yönelik ağır yaptırımlar getirilecek.

Şehir İçi ve Şehir Dışı İhlallere Farklı Cezalar

Yerleşim yerleri içinde ve dışında gerçekleşen ihlaller arasında ayrım yapılacak ve bu ihlallere göre cezalar belirlenecek. Özellikle şehir içindeki ihlallere daha yüksek cezalar uygulanacak, çünkü trafik kazalarının büyük çoğunluğu şehir içlerinde meydana geliyor.

Acil Durum Araçlarına Yol Vermeme Suçu

Acil durum araçlarına yol vermeyen sürücülere yönelik yaptırımlar sertleştirilerek, bu davranış artık hayatı riske atan bir suç olarak değerlendirilecek. Bu tür suçları işleyen sürücülere ağır cezalar uygulanacak.

Kural İhlallerinde Süreklilikte Ehliyet İptali

Kırmızı ışık ihlalleri için kademeli bir sistem devreye girecek ve tekrarlayan ihlallerde ehliyet iptali gibi ağır cezalar uygulanacak. Bu sayede, trafik kurallarına uymayan sürücülere caydırıcı önlemler alınmış olacak.

Dijital Denetim ve Personel Kameraları Zorunlu Hale Geliyor

Denetim altyapısının yenilenmesiyle birlikte, elektronik denetleme sistemlerinin kullanımı artacak ve tüm trafik ekiplerine yaka kamerası takma zorunluluğu getirilecek. Bu sayede, trafik denetimi daha etkin bir şekilde gerçekleştirilebilecek.

Alkol, Uyuşturucu ve Diğer Ağır İhlallere Yüksek Cezalar

Alkol veya uyuşturucu etkisinde araç kullanan sürücülere yönelik cezalar artırılarak, bu tür tehlikeli davranışlarla mücadele edilecek. Ayrıca, diğer önemli ihlallere karşı da caydırıcı yaptırımlar uygulanacak.

Bakanlığın Uzun Vadeli Hedefleri

İçişleri Bakanlığı, trafik kazalarını azaltmak için sadece cezaların değil, eğitim ve farkındalık çalışmalarının da önemli olduğunu vurguluyor. 2030 hedefleri doğrultusunda trafik kaynaklı ölümleri yarı yarıya azaltma hedefi belirlenirken, uzun vadede sıfır can kaybı hedefi de önemseniyor.

İLGİLİ HABERLER