Osmanlı aydını Halil Halid Bey'in ilginç hayatı ve eserleri hakkında detaylar!

Osmanlı'nın son dönem aydını Halil Halid Bey, hareketli ve maceracı bir hayat sürdü. İstanbul, Londra, Cambridge ve Hindistan'da görevler üstlendi. Yazdığı eserlerde Türk hukukunu savundu, İslam toplumlarının Batılılaşmaya karşı çıktı. Müslüman birliğini önemsedi ve emperyalizme karşı mücadele etti. Almanya'da II. Dünya Savaşı sırasında yazmaya devam etti.

Osmanlı'nın son dönem aydınlarından (D. 1869, Ankara - Ö. ?) Babası Çerkes Şeyhizade Ahmet Refi Efendi, annesi Hacı Refika Sıdıka Hanım'dır. Çok hareketli ve maceracı bir kişiliğe sahip olan Halil Halid, babasını çok küçük yaşta kaybetti. Okul çağındayken, biraz disiplin gerektiren mahalle mektebine gitmemesi için annesiyle mücadele etti. Bunun üzerine annesi bir akrabasını yanına çağırdı ve bu yaşlı amcanın baskısıyla mahalle mektebine başladı. Halil Halid, bir yıl sonra rüştiyeye (ortaokula) devam etti ve öğrenimini burada on dört yaşına kadar sürdürdü. Rüştiyeden mezun olduktan sonra annesi onu, Meclis'in padişah tarafından feshedilmesi nedeniyle bir süredir Ankara'da bulunan amcası Mehmet Tevfik Efendi'nin yanına, İstanbul'a gönderdi. Askeri okula gitmek istemesine rağmen amcasının isteği üzerine Küçük Ayasofya Medresesi'ne başladı. Beş yıl medresede okudu; İki yıl amcasının yanında kaldı, üç yıl da yatılı öğrenci olarak okudu.

Bir gün annesini görmeye giden Halil Halid, kasabalarına çok yakın bir yerde oturan İngiliz konsolosuyla tanışır ve İngiltere ve İngiliz halkı hakkında ilk bilgilerini edinir. Tatilden sonra tekrar İstanbul'a dönerek fıkıh (İslam hukuku) dersleri alır ve bu alanda ilerler. Tatil için Beyrut'taki bir akrabasının yanına gittiğinde, okula devam edenlerin çeşitli görevlere atandıklarını görür. Bu seyahatten dönerken Mekteb-i Hukuk'a gitmeye karar verir ve eğitimini orada tamamlar. Doğu ve İslam kültürüyle yetişmiştir. Ancak Paris'e ve Cenevre'ye, ardından da o dönemde bazı Türk aydınlarının sığındığı Londra'ya kaçar. Orada, Salim Faris'in çıkardığı Hürriyet'e takma isimler kullanarak yazılar yazmaya başlar. Abdülhak Hamid'in tavsiyesi ve sarayın daveti üzerine İstanbul'a dönerek adliyede bir göreve atanır. Ancak on sekiz gün sonra fikrini değiştirerek tekrar Londra'ya döner.

Halil Halid Bey, 1897'de Londra'daki Osmanlı elçiliğine muavin konsolos olarak atandı. 7 Mart 1898'de Londra konsolos yardımcısı sıfatıyla Abdülhamid'e Basra Körfezi hakkında bir rapor sundu. Bu rapor, Halil Halid Bey'in siyasi meselelere yakınlığını ve İngiltere'nin bölge hakkındaki hedeflerine ilişkin büyük kararlılığını göstermesi açısından önemliydi. Raporu hazırladıktan sonra Londra'daki Osmanlı elçisi ve konsolosuna karşı bir bildiri yayınladı ve kısa bir süre sonra görevinden alındı.

EJ Gibb o yıllarda Cambridge Üniversitesi'nde Türk Edebiyatı dersleri veriyordu. Abdülhak Hamid tarafından Gibb ile tanıştırılan Halil Halid, Cambridge Üniversitesi'nde yardımcı Türk öğretim görevlisi olarak görevlendirildi. Daha sonra Mumbai Başkonsolosluğu'na atandı. Ancak İngiliz hükümeti, imzası İngiliz medyasında az da olsa tanındığı için Halil Halid'in Hindistan'da olmasını istemedi. Bu nedenle Sait Halim Paşa tarafından geri çağrıldı ve oraya gönderildi. Mütareke yıllarında İsviçre'ye gitti. Mütareke döneminin ortasında Türkiye'ye döndü. Harbiye Mektebi'nde İngilizce Öğretmeni ve İlahiyat Fakültesi'nde İslam Milletleri Tarihi öğretmeni olarak çalıştı.

Yazılarının bir kısmı II. Abdülhamid aleyhine ve Jön Türk edebiyatıyla ilgili, bir kısmı da Batı'ya karşı Türk hukukunu savunuyordu. Servet-i Fünûn dergisinde yazdı. “ Hilâl ve Salip Münâzaası ” adlı kitabı Arapça ve Hintçeye çevrildi . Türklüğün varlığını ve hukukunu savunmak için yazdığı bütün eserler Arapça, Hintçe ve Urduca'ya çevrildi. Türkçe ve yabancı gazetelerde çok sayıda makalesi olmasının yanı sıra, kitapları ve risaleleri yabancı dillere çevrilen veya doğrudan o dillerde yazılan yazarlardandı. İkinci Dünya Savaşı sırasında Almanya'ya giderek yazmaya devam etti. 1918 yılında “ Bazı Berlin Makalâtı ” adlı bir makale dergisi çıkardı. Halil Halid Bey, Türkiye'de pek tanınmamakla birlikte, Osmanlı Devleti adına Kuzey Afrika ve İngiltere'de önemli işler başardığı için Kuzey Afrika ve İngiltere'de tanınıyordu. Bazen Abdülhamid'e karşı çıkmış, ancak Jön Türklerin ihanetini görünce Sultan'ın tarafını tutmuştur. İslam dünyasında bu siyasi kimliğinin yanı sıra ilmi yönüyle de tanınıyordu. İngiltere'de hocalık yaptığı dönemde İngiltere'nin Osmanlı İmparatorluğu'na yönelik politikalarını eleştiriyor ve Müslümanları emperyalist hedefler konusunda uyarıyordu. İngiltere'nin Mısır'ı işgaline ve Avusturya'nın Bosna-Hersek'i ele geçirmesine yazılarıyla en sert tepkiyi gösterenlerden biriydi. Hassas olduğu konulardan biri de İslam toplumlarının Batılılaşmaya kapılması ve İslam medeniyetinden uzaklaşmaya başlamasıydı. Milliyetçiliğin Müslümanlar için tehlikeli bir eğilim olduğunu söyleyen Halil Halid Bey, Müslümanların Batı ile mücadelelerinde birlik içinde hareket etmeleri gerektiğini vurguladı. Osmanlı İmparatorluğu'nun ne pahasına olursa olsun yaşaması gerektiğine inanıyordu. Emperyalizme karşı mücadelenin yegâne yolunun Türk, Kürt, Arap, Çerkez, Boşnak, Arnavut Müslümanlarını bir çatı altında toplamak olduğunu, aksi takdirde Müslüman Toplumu diye bir toplumun var olmayacağını, Mekke, Medine, Kudüs, İstanbul, Kosova, Meşhed ve Musul'un sömürge toprakları haline geleceğini söylüyordu... Halil Halid, Avrupa'ya giden Müslüman öğrencilerle yakından ilgileniyordu ve onları yabancılaşmaktan korumak için dönemin hükümetine bir proje sundu; ancak proje, gericiliği teşvik ettiği gerekçesiyle İttihat Hükümeti tarafından reddedildi.

ESERLER:

Bir Türk'ün Günlüğü ( Bir Türk'ün Jurnali, 1903), A Study in English Turcophobia ( İngiltere'de Türk Düşmanlığı Üzerine Bir Araştırma , 1904), Cezayir Hâtırâtı (1906), Hilâle Karşı Salip (1907, aynı eser 1907'de İngilizce olarak The Crescent Versus the Cross adıyla yayımlandı ), Hilâl ve Salip Münâzaası (1907), İslâm ile Nasrâniyetin Münâsebat-ı Asliyyesi (1326/1908), Arap ve Türk, Fusûl-i Mütenevvia (4 kitapçık, 1326/1908), Şehzade Cem Vak'asında Mesele-i Hamiyyet (1327/1909), Panislâmizm Tehlikesi (1918, Almanca), La Turcophobie des Impérialistes Anglais (1919, Fransızca-İngilizce), İngiliz Mesâi Fırkası ve Şark (1919, İngilizce), Türk Hâkimiyeti ve İngiliz Cihangirliği (1341/1922), İslâm Tarihi (İngilizceden tercüme, 1343/1924), Her Günkü Hayatın İktisadiyatı (H. Penson'dan, 1926), Tacirliğin Mübadisi (M. Clark'tan, 1926).

KAYNAK: Abdülhak Şinasi Hisar / Haftalık Edebî Muhasebe-Halil Hâlid'in Hayatı ve Eseri (Milliyet, 7.4.1931), Türk Ansiklopedisi (c. 18, 1943-1986), TDE Ansiklopedisi (c. 4, 1976), TDV İslâm Ansiklopedisi (c. 15, 1996), TDOE - TDE Ansiklopedisi 4 (2004), İhsan Işık / Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2006) - Ünlü Fikir ve Kültür Adamları (Türkiye Ünlüleri Ansiklopedisi, C. 3, 2013) - Türkiye Ünlüleri Ansiklopedisi (2013), Halil Halid kime cevap verdi (dunyabizim.com, 29.07.2010), Tarık Yalçın / Sıradışı bir Osmanlı aydını; Halil Halid Bey (Dünya Bülteni / Tarih Servisi, dünyabizim.com, erişim 22.12.2010).

 

İLGİLİ HABERLER