Tüketici Finansmanında Skandal: Motorlu Araç Kredilerindeki Mağduriyet
Tüketici finansmanında özellikle 2007–2024 yılları arasında gerçekleştirilen motorlu araç kredilerinde, komisyon anlaşmalarının yetersiz şeffaflık ile yürütülmesi sonucu, büyük çaplı bir mağduriyet ortaya çıktı.
Kredi Sözleşmelerindeki Adil Olmayan İlişkiler
Bu dönemdeki kredi sözleşmelerinin yaklaşık %44’ü FCA tarafından 'adil olmayan ilişki' kriterine uymuyor olarak değerlendiriliyor.
Komisyonların Artırılması ve Faiz Oranları
En çok eleştirilen noktalardan biri; galeri ve bayilerde bazı satış temsilcilerinin, komisyonlarını artırmak için bilinçli olarak kredilerin faiz oranlarını yukarı çekmesi ve bunu müşteriyle açıkça paylaşmamasıydı.
Discretionary Commission Arrangements (DCA) Uygulamalarının Yasaklanması
Discretionary Commission Arrangements (DCA) olarak bilinen ve 2021'de yasaklanan bu uygulamalar, özellikle tüketici bilinci düşük olan segmenti ağır şekilde etkiledi.
BMW ve Sektör Devlerinin Tepkisi
Olayın patlak vermesiyle birlikte, başta BMW Financial Services olmak üzere birçok marka hızla büyük finansal rezervler oluşturdu.
FCA'nın Kapsamlı Tazminat Programı
Financial Conduct Authority, Ekim 2025'te duyurduğu ve halen istişare sürecindeki CP25/27 Motor Finance Consumer Redress Scheme ile, 6 Nisan 2007 ile 1 Kasım 2024 arasında yapılan, düzenlemelere tabi tüm araç kredilerini kapsama aldı.
Riskler, Eleştiriler ve Gelecek Senaryoları
Sektördeki bazı dev gruplar FCA'nın planı konusunda endişeli. Özellikle, çok yüksek tazminat tutarlarının pazardan çıkışı hızlandırabileceği, rekabeti ve tüketiciye sunulan kredi olanaklarını olumsuz etkileyebileceği vurgulanıyor.