ABD ve İran, İsviçre Görüşmelerinde Hürmüz Boğazı'nda Odaklanıyor.

İsviçre'de yapılan ilk tur görüşmelerin ardından ABD ve İran'dan gelen diplomatik açıklamalarda Hürmüz Boğazı odak noktası olmaya devam ediyor.

ABD Başkanı Donald Trump, 22 Haziran'da Beyaz Saray'da yaptığı konuşmada, Washington'un küresel enerji taşımacılığı için stratejik bir deniz yolu olan Hürmüz Boğazı'ndaki güvenliği kontrol altında tuttuğunu teyit etti. İran'ın taahhütlerine uymaması durumunda kısa vadede denizcilik kısıtlamalarının yeniden uygulanması olasılığının altını çizdi. ABD bunu diplomatik süreci güvence altına almak için hayati bir stratejik araç olarak görüyor.

Öte yandan, İran Parlamentosu Başkanı ve Tahran müzakere heyetinin başkanı Muhammed Bağher Ghalibaf da ülkesinin Hürmüz Boğazı'nı uluslararası hukuka uygun olarak yöneteceğini açıkladı. Ghalibaf, Hürmüz Boğazı'nın yönetiminin asla savaş öncesi durumuna dönmeyeceğini vurguladı.

ABD Başkanı Donald Trump (Fotoğraf: AP)

Hürmüz Boğazı'nın kontrolü konusunda farklı iddialar olmasına rağmen, kaynaklar her iki tarafın da seyrüsefer özgürlüğünü sağlamak ve bu denizcilik güzergahı boyunca çatışmaların tekrarını önlemek için bir iletişim hattı kurma konusunda anlaştığını belirtiyor.

Ghalibaf, İran ve Amerika Birleşik Devletleri'nin ortaya çıkan sorunları hızla ele almak için bir merkez ve iletişim kanalı kurma konusunda anlaşmaya vardığını belirtti. Ancak, bu iletişim kanalının yalnızca gemilerle ilgili acil durumlar için kullanılacağını ve mevcut prosedürlere göre yürütülen transit izin başvurularına dahil olmayacağını açıkladı.

İran Parlamentosu Başkanı ve Tahran müzakere heyetinin başkanı Muhammed Bağher Ghalibaf (Fotoğraf: AP)

İran ve ABD arasında İsviçre'de yapılan teknik görüşmeler sona erdi. İran devlet haber ajansı (IRNA)'ya göre, müzakereciler yaptırımların kaldırılması, nükleer konular, ekonomik yeniden yapılanma ve kalkınma ile anlaşmanın izlenmesi ve uygulanması için bir mekanizma olmak üzere dört çalışma grubu kurulması konusunda anlaştılar.

Ayrıca Tahran'a göre, İran ve ABD doğrudan temas noktaları kurma, Hürmüz Boğazı'nda deniz güvenliğini sağlamak için bir mekanizma oluşturma ve dondurulmuş 12 milyar dolarlık İran varlığının serbest bırakılmasını teşvik etme konusunda da anlaştılar.

Aynı gün, Umman Dışişleri Bakanı El-Busaidi, İran müzakere heyetiyle görüşmelerde bulundu. Bu görüşmelerde her iki taraf da uluslararası hukuka uyma ve bölgede seyrüsefer özgürlüğü ve güvenliğini sağlama konusundaki kararlılıklarını yineledi.

Kaynak: https://vtv.vn/my-iran-cung-tuyen-bo-kiem-soat-eo-bien-hormuz-1002606231952295.htm

İLGİLİ HABERLER