İran Dışişleri Bakanlığı: Trump'ın iddia ettiği gibi Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) tarafından herhangi bir denetim yapılmadı.

GD&TĐ - İran Dışişleri Bakanlığı sözcüsü, Bay Trump'ın belirttiği gibi Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) tarafından planlanan bir denetimle ilgili haberleri yalanladı.

İran'ın devlet haber ajansı Tasnim, Dışişleri Bakanlığı sözcüsü İsmail Bakai'nin, Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı'nın (IAEA) hasar görmüş İran nükleer tesisleri için bir denetim planı olduğuna dair haberleri yalanladığını ve böyle bir anlaşmanın mevcut olmadığını vurguladığını aktardı.

Esmaeil Baqaei, "İran'ın Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) Genel Direktörü Rafael Grossi ile hiçbir zaman görüşme yapmadığını ve ABD ve İsrail saldırganlığı sonucu hasar gören nükleer tesisleri denetlemek için herhangi bir programı olmadığını" iddia etti.

Söz konusu yetkili, şu anda bu tür denetimler için herhangi bir prosedür veya mekanizma bulunmadığını belirterek, İran'ın Nükleer Silahların Yayılmasını Önleme Anlaşması (NPT) uyarınca mevcut prosedürlere devam edeceğini sözlerine ekledi.

ABD Başkanı Donald Trump'ın İran'la nükleer müzakerelerin başlatılması ve İran'a müfettişlerin gönderilmesiyle ilgili açıklamalarına yanıt olarak Baqaei, bu iddiaları asılsız olarak nitelendirdi.

İran Dışişleri Bakanlığı sözcüsü ayrıca, Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) Yönetim Kurulu'nun son kararına ilişkin olarak, "sorumlu davranan" ve ABD ile Avrupa ülkeleriyle işbirliği yapmayan ülkelere teşekkürlerini ifade etti.

Karara karşı oy kullanan Rusya, Çin ve Nijer'i övdü ve tutumlarını "sorumlu" olarak nitelendirdi; lehte oy kullananları ise eleştirerek, "bu tür çifte standartlar kabul edilemez" dedi.

Esmaeil Baqaei'nin yukarıdaki açıklamayı yapmasından hemen önce, Başkan Trump İran'ın üst düzey nükleer denetimlere razı olduğunu duyurdu.

Trump 23 Haziran'da yaptığı açıklamada, "İran, uzun bir süre, hatta süresiz olarak en üst düzey nükleer denetimlere tamamen ve eksiksiz olarak rıza göstermiştir. Bu, nükleer dürüstlüğü sağlar. Eğer buna razı olmazlarsa, daha fazla müzakere olmayacaktır" demişti.

ABD Başkanı, bu ve "İran tarafından yapılan diğer önemli tavizler" temelinde, İran limanlarına deniz ablukası uygulamayacağına dair anlaşmaya vardığını belirtti. Ancak, ablukanın yeniden uygulanması ihtimaline karşı ABD savaş gemileri yerlerinde kaldı.

İran'ın dondurulmuş fonları, ABD'nin kontrolündeki bir emanet hesabında tutulacak ve bu parayla ülkeden tıbbi malzeme ve mısır, buğday ve soya fasulyesi de dahil olmak üzere gıda satın alınacak.

Trump, "Bunlar İran'ın çok acil ihtiyacı olan şeyler. İnsani bir krizle karşı karşıyalar ve çok geç olmadan şimdi yardım etmem gerektiğini düşünüyorum" diye yazdı ve ekledi: "Müzakereler iyi gidiyor."

İran ve Amerika Birleşik Devletleri, Ortadoğu'da büyük yıkıma yol açan ve önde gelen ekonomiyi sarsan çatışmayı sona erdirmek için 17 Haziran'da bir mutabakat zaptı imzaladı. Bu anlaşma, İran'ın nükleer programı gibi konuların çözümü ve yaptırımların kaldırılması için 60 günlük bir süreci başlattı.

İran Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan ve Dışişleri Bakanı Abbas Araghchi'nin arabuluculuk yapan iki ülkeden biri olan Pakistan'a yaptığı ziyaretle birlikte, nihai bir anlaşmaya yönelik diplomatik çabalar 23 Haziran'da yoğunlaştı.

Pakistanlı ve Katarlı arabulucular, ABD ve İran'ın 60 gün içinde nihai bir anlaşmaya varmak için bir yol haritası üzerinde anlaştıklarını söyledi. İran medyasına göre, iki taraf nükleer konuları, yaptırımları ve diğer meseleleri görüşmek üzere dört müzakere ekibi kurma konusunda anlaştı.

Kaynak: https://giaoducthoidai.vn/bo-ngoai-giao-iran-khong-co-chuyen-iaea-thanh-tra-nhu-ong-trump-noi-post782603.html

 

İLGİLİ HABERLER