balmoral resort Artemisbet JOJOBET
26 Eylül 2025
İstanbul
Parçalı az bulutlu
20°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
En Son Olay Ekonomi Avrupa'da kendi kendine şerit değiştiren arabalar dönemi başladı:

Avrupa'da kendi kendine şerit değiştiren arabalar dönemi başladı:

Avrupa’da kendi kendine şerit değiştiren arabalar dönemi başladı. Bugün itibariyle yürürlüğe giren yeni düzenlemenin, Türkiye’ye ne zaman geleceği ise merak konusu…

2 Dakika
OKUNMA SÜRESİ

Otonom Sürüş Yönetmeliği Avrupa'da Yürürlüğe Girdi

Otomotiv dünyasında devrim niteliğindeki yeni otonom sürüş yönetmeliği (UN R171), Avrupa Birliği ve 59 ülkede resmen yürürlüğe girdi. Bu yeni düzenlemeyle birlikte, Level 2 otonom sürüş sistemine sahip otomobiller artık sürücüden onay almadan, kendi kendilerine şerit değiştirme gibi manevraları yasal olarak yapabilecek.

Sistem Başlatmalı Manevra (SIM) Nedir, Nasıl Çalışacak?

Yeni yönetmeliğin en can alıcı noktası, "Sistem Başlatmalı Manevra" (SIM) olarak adlandırılan özellik. Bu teknoloji sayesinde, örneğin otoyolda ilerlerken, araç sol şeridin boş ve güvenli olduğunu tespit ettiğinde, sürücünün sinyal koluna dokunmasına veya onay vermesine gerek kalmadan sollama manevrasını kendisi başlatabilecek.

Güvenlik Ön Planda: Sadece Otoyolda ve 130 km/s Hıza Kadar

Bu devrimsel özelliğin kullanımı şimdilik katı kurallarla sınırlandırılmış durumda. "Kendi kendine şerit değiştirme" özelliği sadece otoyollarda kullanılabilecek, şehir içinde veya düşük hızlı yollarda aktif olmayacak. Aracın hızı en fazla 130 km/s ile sınırlı olacak. Üreticiler, reklamlarında ve satış noktalarında bu sistemin "tam otonom" olmadığını, sürücünün her zaman sorumlu olduğunu açıkça belirtmek zorunda olacak.

Türkiye'de Uygulanması Ne Zaman Bekleniyor?

Türkiye, Birleşmiş Milletler'in ilgili araç anlaşmalarına taraf bir ülke olduğu için bu yeni yönetmeliği ulusal mevzuatına entegre edecek. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın, AB ile Gümrük Birliği çerçevesinde bu tür teknik düzenlemeleri genellikle 6 ila 12 aylık bir gecikmeyle uyumlaştırdığı biliniyor. Resmi bir açıklama olmasa da, otomotiv sektörü temsilcilerinin beklentisi, UN R171 yönetmeliğinin SIM özelliğini de içeren tam halinin 2025 sonu veya 2026 başı itibarıyla Türkiye'de de tam olarak devreye alınması yönünde. Bu, 2026 yılından itibaren Türkiye'de satılacak Tesla gibi gelişmiş otonom sistemlere sahip yeni model araçların, otoyollarımızda yasal olarak kendi kendine şerit değiştirebileceği anlamına geliyor.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *