Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 2026 Yılı Bütçesi Hakkında Bilgi Verdi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda yaptığı sunumda Türkiye’nin ulaştırma altyapısını güçlendirmek için yürütülen çalışmaları detaylandırdı. Bakan Uraloğlu, demir yolu ve kara yolu projelerine, yeşil dönüşüme ve afetlere dayanıklı yapıların inşasına dair kapsamlı bilgiler paylaştı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın Gücü
Bakan Uraloğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın Türkiye genelinde 2 bin 3 şantiyede 103 bini aşkın çalışanla kesintisiz çalışma yürüttüğünü belirtti. Ayrıca bakanlık doğrudan ve dolaylı olarak toplam 235 bin kişiye istihdam sağlıyor.
Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’nın Önemi
Uraloğlu, Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’nın Türkiye'nin 2053 hedeflerine ulaşma yolunda stratejik bir rehber olduğunu vurguladı. Bu plan çerçevesinde verimlilik, çevre duyarlılığı ve güvenlik odaklı bir ulaşım sistemi kurulması amaçlanıyor.
Yatırımlar ve İstihdam Olanakları
Son 23 yılda ulaştırma alanına yapılan 300 milyar dolarlık yatırımın yıllık ortalama 1 milyondan fazla kişiye istihdam sağladığını açıklayan Uraloğlu, 870 ana proje kapsamında toplam 2 bin 171 projenin yürütüldüğünü belirtti.
Demir Yolu ve Kara Yolu Yatırımları
2026 yılı ulaştırma bütçesinde demir yolu yatırımlarının payının yüzde 53 olarak planlandığını belirten Bakan Uraloğlu, demir yolunun payını artırmanın enerji verimliliği ve çevresel sürdürülebilirlik açısından önemli olduğunu vurguladı.
Orta Koridor ve Ticaret Potansiyeli
Uraloğlu, Türkiye'nin stratejik coğrafi konumuna dikkat çekerek Orta Koridor'un Asya'dan Avrupa'ya uzanan en kısa ve güvenli ticaret yolu olduğunu belirtti. Marmaray'ın bu süreçte önemli bir geçiş noktası haline geldiğini vurguladı.
Yeşil Dönüşüm ve Çevre Duyarlılığı
Bakan Uraloğlu, ulaştırma projelerinde çevresel sürdürülebilirliğin merkezde olduğunu vurgulayarak, karbon emisyonunun azaltılması için yapılan çalışmaları anlattı. Yeşil liman sertifikaları ve dekarbonizasyon projeleriyle denizcilikte çevreci dönüşümü desteklediklerini belirtti.
Deprem Sonrası Altyapı Çalışmaları
6 Şubat depremlerinin ardından ulaştırma altyapısının hızla yeniden işler hale getirildiğini ifade eden Uraloğlu, bölgedeki hastanelerin bağlantı yollarının tamamlanmasıyla sağlık hizmetlerine erişimin güçlendirildiğini söyledi.
Demir Yolu Projeleri ve Hedefler
Uraloğlu, demir yolu ağının modernize edildiğini ve 2 bin 251 kilometrelik hızlı tren ağının ülkeye kazandırıldığını belirtti. 2028'de demir yolu ağının 17 bin 287 kilometreye ulaşmasının hedeflendiğini açıkladı.
Kara Yolu Gelişmeleri
Uraloğlu, Türkiye'deki bölünmüş yol uzunluğunun 30 bin kilometreyi aşarak 29 bin 947 kilometreye ulaştığını söyledi. Tünel uzunluğunun 833 kilometreye ulaştığını belirtti.
Trafik Güvenliği ve Akıllı Ulaşım Sistemleri
Bakan Uraloğlu, Türkiye genelinde trafik güvenliğinde kaydedilen ilerlemeleri vurgulayarak, motorcu dostu bariyer sistemlerinin yaygınlaştırıldığını ve ulaştırma elektronik denetim sistemleriyle yolcu taşımacılığının anlık izlendiğini aktardı.