Artemisbet JOJOBET
11 Eylül 2025
İstanbul
Açık
23°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
En Son Olay Gündem Tüketici sepetinde gıdanın payı yüzde 83’e ulaştı

Tüketici sepetinde gıdanın payı yüzde 83’e ulaştı

Ipsos Hane Tüketim Paneli’ne göre 2025’in ilk 6 ayında hızlı tüketim ürünleri harcamaları geçen yıla kıyasla yüzde 42 arttı. Haneler toplamda 124 kez alışveriş yaparak pandemi öncesi sıklığa döndü, ancak sepetler küçüldü. Gıda ve içecek harcamaların yüzde 83’ünü oluştururken, atıştırmalıklar, kişisel bakım ve temizlik ürünleri öne çıktı.

2 Dakika
OKUNMA SÜRESİ

Hızlı Tüketim Ürünleri Pazarında Artış

Ipsos’un Hane Tüketim Paneli verilerine göre, 2025’in ilk yarısında hızlı tüketim ürünleri (HTÜ) pazarında hem alışveriş sıklığı hem de harcama miktarlarında artış yaşandı. Ancak artışın niteliği, sepetlerin küçülmesi ve ödeme alışkanlıklarındaki değişimlerle farklı bir tablo ortaya koydu.

Alışverişler Arttı, Sepetler Küçüldü

Pandemiyle birlikte gerileyen alışveriş sıklığı, 2024’te yeniden yükselişe geçmişti. 2025’in Ocak-Haziran döneminde haneler geçen yıla kıyasla 21 kez daha fazla alışveriş yaparak toplamda 124 alışveriş gerçekleştirdi. Bu artış pandemi öncesi seviyelere dönüş anlamına gelirken, alışveriş başına ortalama harcama 266 TL’ye çıkarak geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17 arttı.

Harcamalarının Yüzde 83’ünü Gıda Oluşturdu

TÜ harcamalarının yüzde 83’ünü gıda ve içecek ürünleri oluşturdu. Bu grupta en dikkat çekici büyüme atıştırmalıklarda yaşandı. Özellikle bisküvilerde frekans artışı, kuruyemiş ve dondurmalar ise miktar bazındaki büyümeye katkı sağladı. İçeceklerde hem fiyat artışı hem de alım sıklığındaki yükseliş ciroya yansıdı.

Markalı Ürünler Payını Artırdı

Ocak-Haziran 2025 döneminde markalı ürünlerin payı geçen seneye kıyasla 4 puan artarak yüzde 56’ya yükseldi. İndirim marketleri bu artışın lokomotifi olurken, market markalı ve açık ürünlerin payı geriledi. Tüketicilerin markalı ürünlere yönelmesi, fiyat artışına rağmen marka güveninin belirleyici olduğunu gösterdi.

Alışveriş Kanallarında Değişim

Alışveriş kanallarında indirim marketleri liderliğini korudu. Ancak 2025’in ilk yarısında en dikkat çekici büyüme yerel zincirlerde yaşandı. Yerel zincirlerin yükselişinde kredi kartı, nakit ve yemek çeki gibi farklı ödeme seçeneklerinin birlikte kullanılabilmesi önemli rol oynadı. Ulusal zincirlerin büyümesi genel ortalamaya paralel gerçekleşirken, bağımsız süpermarketler ve pazarların payı düşmeye devam etti. Geleneksel kanallardan yalnızca kasaplar mevcut payını koruyabildi.

Uzmanların Değerlendirmesi

Ipsos uzmanları, yılın ilk yarısında hanelerin HTÜ harcamalarının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 42 arttığını belirtiyor. Bu artış, önceki yıllardaki yüksek enflasyonun üzerinde değil, yıllık ortalama enflasyon seviyelerine paralel gerçekleşti. Analizde öne çıkan nokta ise, daha sık ama daha küçük alışverişlerle birlikte harcama artışının atıştırmalık, kişisel bakım ve temizlik ürünlerinde yoğunlaşması oldu.

Alışveriş Yapan Kadın Market Alışverişi Gıda ve İçecek Ürünleri

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *