Türkiye’de raydan çıkan fiyatlar, tatil tercihlerini kökten değiştirmeye başladı.
Pek çok beyaz yakalı, bu yıl yaz tatili için Türkiye yerine Yunanistan gibi daha hesaplı olduğu belirtilen destinasyonlara yönelirken, İsrail-İran savaşının yarattığı jeopolitik belirsizlik de Türk turizmini olumsuz etkiliyor.
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın son verilerine göre de, Türkiye’ye gelen yabancı turist sayısı Mayıs ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1.81 oranında azalarak 5 milyon 37 bin 447 kişiye geriledi. 2025 yılı Mayıs ayında Türkiye’ye en çok ziyaretçi gönderen ülke Rusya Federasyonu oldu. 745 bin 174 kişiyle toplam yabancı turistlerin yüzde 14,79’unu oluşturan Rus ziyaretçileri, yüzde 11,86 ile Almanya ve yüzde 10,86 ile Birleşik Krallık izledi. Mayıs ayında ülkeye en fazla yabancı girişinin yapıldığı kent, bir milyon 754 bin 395 kişi ile Antalya oldu. İstanbul'u bir milyon 668 bin 430, Muğla'yı ise 426 bin 162 kişi ziyaret etti.
SAHİLLER DOLMADI
Öte yandan Ege'den Antalya'ya uzanan turizm şeridin de ise geçmiş yıllara göre ciddi bir sessizlik hakim.
Okulların kapanmasına karşın otellerdeki doluluk oranlarının yüzde 50-60 seviyesinde olduğu belirtilirken, turizmcilerin tek umudu ise Temmuz ve Ağustos dönemi.
Marmaris'te butik otel işletmeciliği yapan tanınmış bir isim Bodrum, Datça, Selimiye, Bozburun hattında istenilen yoğunluğun oluşmadığından şikayet ederken, turizm dernek temsilcileri ise vatandaşlarda oluşan "pahalı" algısının Yunanistan'a yaradığını dile getirdiler.
"PAHALI ALGISI"
Alaçatı Turizm Derneği Başkanı Necat Çelikok, turizm sektörünün son durumu hakkında konuşurken, "fiyatlar yüksek" şeklindeki algıdan duyduğu rahatsızlığı dile getirerek, "Herkesin bütçesine göre otel ve restoranlar var. Diğer ülkeler çok abartılıyor. Siz hiçbir İspanyol'un kendi şehrini kötüleyip İtalya güzel demesini bekleyemezsiniz. Bir yağı 2 gün kullanıp, 'Yunanistan ucuz' diye algı yaratıyorlar. Alaçatı'da bunu hiçbir restoranda göremezsiniz. Biz insanların başka ülkelerde tatil yapmasına karşı değiliz, Yunanistan sonuçta turizm alanında rakibimiz ancak reklamını sürekli bizim basının yapması hepimizi üzen bir durum" dedi.
NEDEN KAZIKLASINLAR!
Türkiye pahalı algısının aşılması gerektiğine dikkat çeken Çelikok, "Yunanistan'da 'şu paraya yedik, içtik' deniliyor.
Ancak hesaba vize, yol, pasaport ücretlerini ekleyince, durum öyle olmuyor. Alaçatı'daki işletme ve mülk sahipleri aynı kişiler.
Bu insanlar buraya yatırım yapmışlar.
Müşterilerini kazıklamak isterler mi?
Sezondan sezona yüzde 25 zam yapabiliyoruz" diye konuştu.
DEĞERİMİZ ANLAŞILMALI
Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği Genel Başkanı Ramazan Bingöl ise "Türkiye’nin turizm açısından değerinin anlaşıldığı bir zamandayız" derken, şöyle konuştu: "Aslında ülkemizde pahalılıktan ziyade 'pahalılık algısı' var.
Sanki Türkiye’nin her yerinde her şey çok pahalıymış gibi bir algı oluşturuluyor.
Bu algı da sadece yüksek fiyattan satış yapan firmalar ön plana çıkartılarak yapılıyor.
Bir şeylerin düzelmesi için öncelikle bu algıyı kırmak gerekiyor."Ocak–Mayıs döneminde Türkiye’ye gelen toplam yabancı ziyaretçi sayısı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 0,99 azalarak 15 milyon 627 bin 456 kişi olarak kayıtlara geçti
"ÜMİDİ KESMEMELİYİZ"
Turizm Bakanı Bahattin Yücel de, Türkiye'nin dünya turizminde ilk 10'a girdiğini ve sektöre haksızlık yapılmaması gerektiğini belirterek, "Bütün işletmelerin girdileri, Türkiye'deki resmi enflasyon oranlarının çok üzerinde artıyor" dedi.