Artemisbet JOJOBET
06 Ağustos 2025
İstanbul
Açık
26°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
En Son Olay Otomobil Elektrikli Araç Sahiplerini Vurdu: Sigorta Krizi Elektrikli Otomobil Pazarındaki Büyümeyi Tehdit Ediyor

Elektrikli Araç Sahiplerini Vurdu: Sigorta Krizi Elektrikli Otomobil Pazarındaki Büyümeyi Tehdit Ediyor

İkinci el bir elektrikli araç almayı mı düşünüyorsunuz? Dikkat! Sigorta şirketleri, özellikle batarya garantisi biten araçları büyük bir risk olarak görüp ya sigortalamayı tamamen reddediyor ya da ödenmesi imkansız primler talep ediyor. Bu durum, yatırımınızın bir anda sigortalanamaz bir metal yığınına dönüşmesine neden olabilir.

3 Dakika
OKUNMA SÜRESİ

Elektrikli otomobil pazarı istikrarlı bir şekilde büyürken, birçok araç sahibi beklenmedik bir krizle karşı karşıya: fahiş sigorta primleri, kapsam dışı bırakılan modeller ve sigorta şirketlerinin artan isteksizliği.

rouleu electrique'de yer alan habere göre yüksek onarım maliyetleri ve yedek parça sorunları, sigortacılar ile sürücüler arasındaki ilişkiyi gerginleştiriyor ve elektrikli mobilite ekosistemindeki ciddi sorunları gün yüzüne çıkarıyor.

Sigorta şirketleri, özellikle elektrikli araçların yüksek voltajlı bataryaları ve alüminyum gövdeleriyle ilgili patlayan maliyetler nedeniyle fiyatlandırma politikalarını kökten değiştiriyor. Bu durum, araç sahiplerini şaşkına çeviren zamlarla sonuçlanıyor.

Jean-Philippe, 2015 model Tesla Model S sahibi. Yıllık sigorta primi, tek seferde %70 artışla 852 avrodan 1.452 avroya fırladı. Başka şirketlerden teklif almak istediğinde ise çoğu sigortacının aracını kapsamayı reddettiğini veya batarya garantisinin sona ermesini bahane ederek daha da yüksek fiyatlar sunduğunu gördü.

Sophie, 2016 model bir Renault Zoe sahibi. Küçük bir kaza sonrası poliçesi %81 artışla 420 avrodan 760 avroya çıktı. Sigorta şirketi bu zammı, onarımların karmaşıklığına ve sertifikalı teknisyen eksikliğine bağladı.

Maliyetleri fırlatan 4 ana neden

Sigortacıların temkinli yaklaşımının ardında, elektrikli araçlara özgü ve maliyetleri fırlatan dört ana neden yatıyor:

Yüksek voltajlı aküler: Bir bataryanın onarımı veya değişimi, modele göre ortalama 15.000 ila 25.000 avro arasında bir maliyete sahip.

Alüminyum gövdeler: Bu materyaller, özel onarım teknikleri gerektirerek maliyetleri en az %40 oranında artırıyor.

Yedek parça tedariki: Basit bir Tesla kapısının temini bile 12 ila 16 hafta sürebiliyor, bu da aracın uzun süre kullanılamaması anlamına geliyor.

Nitelikli teknisyen eksikliği: Yüksek gerilim sistemleri üzerinde çalışabilecek sertifikalı uzmanların sayısı hala çok yetersiz.

Otomobil üreticileri de durumu daha karmaşık hale getiriyor

Otomobil üreticilerinin güvenlik protokolleri, durumu daha da karmaşık hale getiriyor. En çarpıcı örnek, hava yastıklarının açıldığı bir kaza sonrası, bataryanın gerçek durumu ne olursa olsun tüm batarya paketinin değiştirilme zorunluluğu.

Yangın riskine karşı alınan bu önlem, 30 km/s hızla yapılan küçük bir kazayı bile, premium bir araç için 40.000 avroyu aşan bir faturaya dönüştürebiliyor. Bu durumda sigortacılar, kaportası tamir edilebilir olsa dahi aracı tam hasarlı (pert) ilan etmek zorunda kalıyor.

Bu kriz karşısında Tesla, ABD'de kendi sigorta çözümünü sunarak sorunu aşmaya çalışsa da, sonuçlar henüz bekleneni vermiyor ve primleri her zaman rekabetçi olamıyor.

Öte yandan, BYD, NIO gibi Çinli markaların Avrupa'ya girişi ise sigortacılar için yeni bir bilinmezlik katmanı ekliyor. Bu markaların teknolojileri, onarım felsefeleri ve yedek parça tedarik zincirleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmayan sigortacılar, bu araçları sigortalamaktan çekiniyor.

Yaşanan bu sigorta krizi, elektrikli mobilite ekosisteminin henüz tam olgunlaşmadığını ve kendi içindeki paydaşlar arasında ciddi bir kopukluk olduğunu gösteriyor. Üreticiler, sigortacılar ve servis ağları arasında acil bir iş birliği ve standartlaşma sağlanmazsa, bu durum elektrikli araçların yaygınlaşmasının önünde ciddi bir engel teşkil edebilir.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *