Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) merkezli küresel liman devi DP World, Afrika kıtasındaki varlığını tarihi bir yatırımla güçlendiriyor.
DP World Başkanı ve Grup CEO’su Sultan Ahmed bin Sulayem, şirketin Afrika’nın ticaret koridorlarını yeniden şekillendirme vizyonunu ve milyarlarca dolarlık yeni projelerini kamuoyuyla paylaştı.
Sulayem, BAE'nin "kalkınma yoluyla barış" stratejisi doğrultusunda hareket ettiklerini belirterek, son dönemdeki yatırım hamlelerini şöyle detaylandırdı:"Afrika'da altyapı, ticari bağlantı ve toplumsal istikrarı birleştiren bütüncül bir strateji izliyoruz.
Mayıs 2025'te açıkladığımız 2,5 milyar dolarlık yeni yatırım planımızda Afrika önemli bir paya sahip.
Ayrıca, önümüzdeki beş yılda kıta çapındaki ulaşım ve lojistik projelerine ilave 3 milyar dolar daha aktaracağımızı teyit ettik.
Bu, tarihimizdeki Orta Doğu dışındaki en büyük yatırım genişlemesini temsil ediyor."Batı Afrika'da stratejik adımlar: Senegal ve KongoSultan Ahmed bin Sulayem, özellikle Batı Afrika'da oyunun kurallarını değiştirecek iki projeye dikkat çekti.
Senegal'deki Ndayane Limanı'nın bölgenin kaderini değiştireceğini belirten Sulayem, şunları söyledi:"Batı Afrika'daki en çarpıcı örneğimiz Senegal'deki Ndayane Limanı'dır.
Başkent Dakar'a 50 kilometre mesafedeki bu derin deniz limanı için 1,2 milyar dolarlık dev bir proje yürütüyoruz. İlk aşamada 1,2 milyon TEU kapasiteye ulaşacak liman, daha sonra yıllık iki milyonun üzerine çıkacak.
Bu liman, Batı Afrika'ya Avrupa ve Atlantik limanlarıyla rekabet edebilecek bir deniz merkezi kazandıracak ve tek başına Senegal GSYH'sine yaklaşık %3 katkı yapacak."CEO Sulayem, Kongo Demokratik Cumhuriyeti'ndeki (KDC) Banana Limanı'nın ise ülkenin dünyaya açılan ilk gerçek kapısı olacağını ifade etti:"Kongo Demokratik Cumhuriyeti'nde ise ülkenin tarihsel olarak komşu limanlara bağımlı olan yapısını değiştirecek Banana Limanı'nın inşasında önemli ilerleme kaydettik.
Yıllık 450 bin konteyner kapasiteli bu proje, 2027'ye kadar tamamlandığında KDC'nin zengin maden bölgelerini küresel pazarlara bağlayacak.
Lojistik maliyetleri azaltmak ve gümrük işlemlerini hızlandırmak için 'tek pencere' sistemini de uyguluyoruz."Afrika Boynuzu'nun kilidi: Berbera LimanıSulayem, kıtanın doğu yakasında, özellikle Afrika Boynuzu'nda yürüttükleri Berbera Limanı projesinin stratejik önemini vurguladı:"Somaliland'daki Berbera Limanı projesi, en öne çıkan girişimlerimizdendir.
Limanı 1.000 metrelik rıhtıma ve 17 metrelik derin kanala genişletmek için yaklaşık 442 milyon dolar yatırım yaptık; bu da onu bölgedeki en derin limanlardan biri yapıyor.
Bu projeyi kritik kılan, denize çıkışı olmayan ve ticaretinin %90'ından fazlasında Cibuti’ye bağımlı olan Etiyopya'ya stratejik ikinci bir seçenek sunmasıdır.
Nitekim Ekim 2025’te Cebel Ali (Dubai) ile Berbera arasında ilk düzenli hat taşımacılığını başlatarak Körfez ile Doğu Afrika arasındaki sefer sürelerini yarıya indirdik."Yatırım barışa yatırımdırBAE'nin Afrika'daki lojistik ağı, DP World'ün yanı sıra "Abu Dhabi Ports" (AD Ports) grubunun yatırımlarıyla da genişliyor.
Angola'da, AD Ports'a bağlı "Noatum", Luanda Limanı'nı modernize etmek için 380 milyon dolarlık bir yatırım açıklarken; Mısır'daki Ayn es-Suhna Limanı'nda ise Kızıldeniz tedarik zincirini güçlendirecek yeni lojistik parklar devreye alındı.
Sultan Ahmed bin Sulayem, bu projelerin coğrafi olarak dağınık görünse de Afrika ticaretinin haritasını yeniden çizecek tek bir ağın halkaları olduğunu belirterek stratejilerini şöyle özetledi:"Bizim için limanlara yapılan yatırım, barışa yapılan yatırımdır.
Altyapı istihdam yaratır, yerel ekonomileri canlandırır ve kaynaklar üzerindeki çatışma motivasyonlarını azaltır.
Kendi verilerimiz, altyapı yetersizliğinin kıta içi ticaret maliyetlerini %30–40 oranında artırdığını gösteriyor.
Bu projelerle yoksullukla mücadeleye ve bölgesel bütünleşmeye doğrudan katkı sağlıyoruz.
Hedefimiz, Afrika ticaret koridorlarının haritasını yeniden şekillendirmede BAE'yi başlıca ortak yapmaktır ve bu vizyon, Afrika Birliği’nin 'Gündem 2063' vizyonuyla da tam uyumludur."